Ostefestival omdannede Kødbyen til en regulær ostefest
Københavnerne er tossede med ost. Det stod krystalklart, da 1200 mennesker lørdag 26. oktober valfartede til Kødbyen, hvor ostefestivalen Cheese Copenhagen blev afholdt for fjerde gang. Mejeriforeningens ostekampagne Ost & ko havde sat festivalrammen i CPH Food Space i den brune Kødby, hvor lokalet sydede og boblede af Dj-rytmer, ostetalks og -workshops, læskende drinks, overraskende osteis og metervis af ostesmagsprøver.
For blot 100 kr. kunne osteelskerne spise sig igennem 150 forskellige oste fra 43 danske osteproducenter – og udvalgte oste fra Irland og Frankrig. Det imponerende osteudvalg vakte begejstring hos det kræsne københavnerpublikum, der gladeligt stod i kø for at komme ind til ostefesten.
Hos arrangøren, Mejeriforeningens ostekampagne Ost & ko, der har til formål at styrke og stimulere den danske ostekultur, var begejstringen da også til at føle på: ”Nu er det fjerde år, at vi afholder ostefestival, og det er mildest talt vildt at opleve, at Cheese Copenhagen år for år trækker et endnu større antal osteelskere og producenter til, denne gang også fra udlandet,” udtalte Lars Witt, marketingansvarlig hos Mejeriforeningen.
Ostemagere og osteelskere mødtes over brættet
Og med så mange valgmuligheder var det ikke let at pege på en favoritost, men 25-årige Josephine Dyrekær var alligevel ikke i tvivl:
“Min favorit er uden tvivl enebær-gedeosten fra Tothavens Besøgsgård. Den er cremet, afrundet og overraskende med smagen af gran,” fortæller hun entusiastisk. Udover at osten var hendes favorit, gav det også point i bogen, at manden, der delte smagsprøver ud, var Jakob Olsen, gårdejer og hjernen bag osten. “Det er virkelig dejligt med en fælles dialog og passion omkring osten. Bare det at kunne stille en masse spørgsmål og få svar fra en, der virkelig ved noget om det,” forklarede Josephine Dyrekær.
Hos Jakob Olsen fra Tothaven Besøgsgård var der heller ingen tvivl om, at det som ostemager er godt at møde kunderne: “Det er jo sjovt at dele så mange smagsprøver ud til gæster. Og når der så kommer nogen og siger, at min ost ligefrem var den bedste af dem alle, jamen så er det jo alt arbejdet værd,” lød det stolt fra ostemageren.
Bæredygtig efterspørgsel
Ud over ostesmagningen samlede Cheese Copenhagen også branchefolk fra ind- og udland, madbloggere, journalister og andre interesserede til ostesymposium om velsmag og bæredygtighed. Mens gæsterne spiste sig igennem de mange danske oste i CPH Food Space, diskuterede producenter og indkøbere ostens fremtid. Interessen for og udbuddet af ost er stigende, men hvilken rolle spiller bæredygtighed hos forbrugerne, og hvordan påvirker det smag og produktion?
Ostemageren Jenn Kast fra engelske Neal’s Yard Dairy havde taget turen til København for at fortælle om, hvordan bæredygtighed er altafgørende i virksomhedens forretningsmodel: “Forbrugeren vil have gode smagsoplevelser og bæredygtige forhold. Det går kun én vej, og det er derfor afgørende, at vi følger med, så vi er relevante for vores kunder,” lød den klare besked.
Omstillingsparat mejeribranche
Direktøren hos Naturmælk, Leif Friis Jørgensen, der var dagens sidste oplægsholder, kunne også genkende den voksende interesse fra forbrugerne:
“For 10 år siden var der stort set ingen forbrugere, der spurgte ind til dyrenes leveforhold. I dag sker det dagligt hos os. Klima og bæredygtighed bliver for fødevareproduktionen, hvad smartphonen blev for Nokia. Skelsættende. Det er derfor vigtigt, at vi viser forbrugerne, at vi i landbruget er omstillingsparate,” lød det.
På dagen var der også oplæg fra Dorthe Sørensen fra Tebstrup Gedeosteri, Mads Østergaard, udviklingschef hos Arla Unika, direktør i HKI Ost, Poul Larsen, kok og direktør i Hahnemanns Køkken, Trine Hahnemann og Peder Gerhardt Jessen fra Thise Mejeri.
Se billederne fra Cheese Copenhagen nedenfor.
Foto: Liv Kastrup