Site icon Ost & ko

Ost & ko: Ny kampagne vil styrke ostekulturen

Interessen for mad og velsmag har aldrig været større, og der er særligt meget fokus på de regionale og lokale kvaliteter i madkulturen. En paradoksal undtagelse synes at være vores traditionelle ostetyper, og især blandt unge er interessen for de klassiske gule oste faldet. Derfor lancerer Mejeriforeningen i dag kampagnen Ost & ko, som er en del af et fælleseuropæisk fremstød for ostekulturen i Danmark, Frankrig, Irland og Nordirland.

Stenaldermennesket spiste det; franskmændene betragter det som kulturbærende; og i Danmark indtager vi i gennemsnit mere end 15 kg om året. Ost må lægge huller til et utal af diskussioner om alt fra sundhed og velsmag til oprindelse, ejerskab og anvendelse. Nu vil en ny kampagne dyrke danskernes interesse for og viden om den europæiske ostekultur.

”Vi har en stor forbrugergruppe, som køber gode oste, men som ikke længere kender forskellene på vores traditionelle ostetyper. Det er en vigtig del af vores madkultur, som er i fare for at gå tabt med de unges faldende interesse. Vi har en vigtig opgave i at genopbygge stoltheden om vores ostetradition, for der er masser af spændende oste at gå på opdagelse i,” siger Jan Hermansen, afdelingschef for Mejeriforeningen, der sammen med EU står bag Ost & ko. I perioden 2012-2015 er antallet af 18-29-årige, der køber gul ost i hele stykker, faldet med 24 %.

Altid ost på nye måder
Kampagnen skydes derfor i gang i medier, der også orienterer sig mod yngre brugere. En opskriftskonkurrence for madbloggere skal vise ost fra nye sider og på nye måder. Dommer i konkurrencen og køkkenchef ved Svinkløv Badehotel, Kenneth Hansen er begejstret for kampagnens fokus.

“Det er super vigtigt af flere årsager. Der er en generel udvikling i hele landet mod at højne kvaliteten, og her er der sket helt vildt meget de seneste år for vores ostekultur. Mange mejerier gør det fantastisk med nye spændende oste, hvor fokus på smagen og lysten til at udvikle og blive bedre til håndværket er kommet tilbage. Den udvikling håber jeg, at danskerne opdager og smager,” siger Kenneth Hansen, der har store forventninger til madbloggernes rolle i at stimulere interessen for ost gennem originale opskrifter.

Kampagnen omfatter foruden opskriftskonkurrencen diverse presseaktiviteter, faglige seminarer, kokkeuddannelse og konferencer for professionelle i Danmark, Frankrig, Irland og Nordirland. Ost & ko drives af Mejeriforeningen og er støttet af Den Europæiske Union og Mælkeafgiftsfonden i Danmark.

Følg kampagnen i nyhederne her på siden og på facebook.

Vi har en vigtig opgave i at genopbygge stoltheden om vores ostetradition, for der er masser af spændende oste at gå på opdagelse i.

Jan Hermansen

Afdelingschef i Mejeriforeningen

Deltag i opskrifts-
konkurrencen for
madbloggere

Hvis du har en fantastisk opskrift med ost, har du mulighed for at blive honoreret med op til 3.000 kr. for en opskrift.

Læs mere her om den første opskriftskonkurrence med temaerne ’ost – et grundstof’ og ’ost – bling på din ret’.