Site icon Ost & ko

Nye tider i den danske ostebranche

Det syder og bobler i den danske ostekultur, og ost som tema nyder stort fokus hos både mejerister, forbrugere, kokke og madskribenter.  Ved udgangen af 2018 og det 4. kampagneår i Ost & ko er der masser af grund til optimisme. Læs Marketing Manager i Mejeriforeningen og kampagnechef for Ost & ko, Lars Witt Jensens leder fra magasinet Ostekultur nr. 2, der udkom den 10. november 2018.

 

Nye tider i den danske ostekultur
Der er gang i den danske ostebranche. Det kan ingen længere være i tvivl om. 2018 til dato har budt på officielle åbninger af tre nye sjællandske mikroosterier, nemlig Humlebæk Mikro Mejeri, Tothaven Gårdmejeri og Copenhagen Goat Milk. Og tidligere mere traditionelle osteproducenter som Mammen og Them fokuserer nu mere af energien omkring specialoste som den fast modnede, umamidybe Tange Sø Ost fra Mammen og den netop lancerede osteserie, som Them har udviklet i samarbejde med Michelin-kokken Paul Cunningham.

Samtidig har ostegrossisten HKI Ost anlagt en stribe hypermoderne affinagelokaler, hvor danske og udenlandske toposte modner side om side, før de rammer køkkenbordene på landets bedste restauranter. Danske og udenlandske toposte. Side om side på de danske toprestauranter. Det havde vi næppe turdet tro på for 10-15 år siden.

Nye medlemmer af fællesskabet
En anden ostegrossist slog dørene op til sit nye mejeri i foråret 2017, og i sensommeren 2018 valgte Ostebørsens Gårdmejeri så at blive en del af det faglige fællesskab i Mejeriforeningen for at stå skulder ved skulder med resten af den etablerede ostebranche om kulturens fortsatte udvikling. Og som om det ikke var glædelig nyhed nok, besluttede den sydfynske ostemester og mejeriejer Jørgen Hoff på Gundestrup Mejeri og Bryghus at følge trop efter 11 års selvstændig drift.

Hos Mejeriforeningen glæder vi os over, at også de mindre håndværksmejerier kan se idéen i at stå sammen med de større i arbejdet med at sprede budskabet om de nye tider for dansk kvalitetsost. Aldrig har vi haft mere at være stolte over som ostebranche, og aldrig har så mange danske osteelskere været klar over det.

Magasinet Ostekulturs 2. nummer er vores forsøg på at fortælle dig nogle af de gode historier fra den branche. Og på at gøre dig endnu mere nysgerrig på frugten af dens anstrengelser: De gode danske oste.

Rigtigt god læselyst!