Ost & ko fyldte en bus med nogle af landets førende madbloggere og journalister, og sendte dem til Food Contest i Herning for at smage på kongerigets bedste oste. Det blev en lang og spændende gastronomisk opdagelsesrejse i ostens verden.
Af Lars Roest-Madsen
“I ost er det muligt at finde op til 620 forskellige smagsstoffer. I en ananas er der 290 forskellige, men de 120 af dem finder man også i ost. I er altså ikke galt på den, hvis I finder noter af tropefrugt i jeres blåskimmelost.”
En god snes af nogle af Danmarks førende madbloggere og en håndfuld andre madskribenter er bænket i et mødelokale i Messecenter Herning, hvor mejeribrugets årlige Food Contest netop er skudt i gang. Madkommunikatørerne er af Ost & ko, en ostekampagne finasieret af EU og Mejeriforeningen, sendt på en ostegastronomisk pressetur gennem landet for på nærmeste hold at opleve osteproduktionen, ostene og de passionerede mennesker, som står bag. I løbet af de næste to dage vil messecenteret være fyldt til bristepunktet med ost og mejeriprodukter i alle tænkelige afskygninger og begejstrede mejeriprofessionelle fra 12 forskellige lande, som er kommet til Midtjylland for at prøve deres produkter op mod kollegernes.
Begejstring er præcis det, der lyser ud af Lisbeth Ankersen, mens hun forsøger at gøre kommunikatørerne klogere på, hvordan man bedre kan registrere og sætte smag på de komplekse smagsindtryk, man støder på i ostens mangfoldige verden. Lisbeth Ankersen ved, hvad hun taler om. Hun er kemiker og direktør i sit eget firma InnovaConsult, som rådgiver store fødevarevirksomheder om smagsudvikling og innovation i deres produkter. Ikke mindst er Lisbeth Ankersen såkaldt ‘supersmager’ og er i besiddelse af langt flere smagsløg på tungen end almindelige mennesker. Hun fortæller, hvordan mennesket er i stand til at registrere op til 10.000 forskellige smage og sammenligner de forskellige smagsstoffer i fødevarer med klassisk musik.
“Er man opmærksom, kan man skelne smagsnuancerne fra hinanden, præcis som man kan høre hvert enkelt instrument i et klassisk symfoniorkester, hvis man har et trænet øre,” forklarer Lisbeth Ankersen. Et spændende seminar, som er alt for hurtigt overstået. Men uden for lokalet ligger landets mest innovative oste og venter på at blive smagt, så der er ingen tid at spilde.
Gourmetoste for fuld udblæsning
Efter endt smageseminar slippes turens deltagere løs i messecenteret, hvor ‘gourmetbordet’ helt naturligt tiltrækker sig stor opmærksomhed. På gourmetbordet er der mulighed for at smage de produkter, som de danske mejerier har sendt i konkurrence om Mejeribrugets Gourmetpris. En pris, som blev indstiftet i 2003 med henblik på at udstille kvalitet og innovation i dansk mejeriproduktion. Gourmetprisen uddeles i fire kategorier: blød ost, hård ost, smør og øvrige mejeriprodukter og bliver bedømt af et panel af blandt andre kokke og madjournalister.
“Prøv at smage den her smør, den er helt vild,” lyder det rundt om bordet, hvor nogle af dansk mejeris ypperste produkter ligger til skue og smagning.
En af disse er en moden blåskimmelost, som madkommunikatørerne efterfølgende får lov at undersøge nærmere til et seminar ved vinskribenten Mads Jordansen, som forsøger at få den notorisk svære matching af blåskimmelost og alkoholiske drikke til at gå op i en højere enhed. Det er en spændende øvelse, men ikke helt nemt. Der forsøges både med syrerig kirsebærvin, gylden sauternes og mørkt øl, men seminaret ender alligevel ikke med en enstemmig konklusion på, hvad der er det perfekte match til en så krævende ost.
En ostegastronomisk rejse i Danmark
Seminaret bliver kulminationen på en lang dag i ostens tjeneste. En dag, som er startet helt inde ved grundstenen i osteproduktionen, nemlig produktionen af mælk. På den økologisk drevne Mannerup Møllegård i Osted nær Roskilde ryster skribenterne helt frisk fløde til smør og nyder det på klassisk vis på en bolle med danbo, mens gårdejer Peter Sivertsen stolt viser besætningen af røde malkekøer og deres automatiske malkerobot frem.
På bussen får deltagerne også serveret en transportabel frokost, som viser ostens helt naturlige plads, når det kommer til madlavning. Den vejlensiske restaurant Me|Mu har pakket frokostboksen med blandt andet ostesuppe på lagret svenbo, caesar salad med sprøde ostevafler og ikke mindst chokoladetrøfler tilsmagt med blåskimmelost. Med stimuleret osteappetit triller karavanen således ufortrødent videre til ostens hellige haller i Herning, hvor resten af dagens osteoplevelser står i kø.
Kampagnen Ost & ko løber i hele 2016 og 2017, og presseturen til International Food Contest er kun en af mange aktiviteter, kampagnen ruller ud med det formål at stimulere den europæiske ostekultur. I denne omgang handlede det om at inspirere de deltagende journalister og bloggere til at behandle emnet i deres egne medier. Til foråret inviterer Ost & ko til en ambitiøs ostefaglig konference for medier og professionelle.
Kampagnen Ost & ko løber i hele 2016 og 2017, og presseturen til International Food Contest er kun en af mange aktiviteter, kampagnen ruller ud med det formål at stimulere den europæiske ostekultur. I foråret 2016 inviterer Ost & ko til en ambitiøs ostefaglig konference for medier og professionelle.