Corona har været en kæp i hjulet på noget nær alting, siden pandemien rullede ind over landets grænser for godt et år siden, men på ét område har nedlukninger og forsamlingsforbud sat gang i en renæssance, og det er i landets køkkener, hvor mængden af tid brugt på madlavning for første gang i flere år er opadgående. Ostekultur har undersøgt, hvordan den kulinariske opblomstring i de danske hjem afspejles i vores ostevaner.
Tekst: Emil Stenz Aardestrup
At forkæle sig selv på en restaurant en fredag aften har det seneste år været et flygtigt privilegium. Best case scenario har været mundbind i skjortelommen og tidligt hjem klokken 22 – worst case scenario har været ingenting overhovedet. Reaktionen har været en interessant og højst uventet tendens. For efter årtiers masseflugt ud af hjemmekøkkenerne har det seneste år pludselig fået os til at vende tilbage til egne kødgryder i jagten på kulinarisk adspredelse.
“Efter årtiers masseflugt ud af hjemme- køkkenerne har det seneste år fået os til at vende tilbage til egne kødgryder i jagten på kulinarisk adspredelse”
For første gang siden videns- og forandringsorganisationen Madkulturen begyndte at kortlægge danskernes madvaner i 2015, viser en corona-særudgave af den landsdækkende undersøgelse, at vores tidsforbrug i køkkenet er stigende. Ifølge undersøgelsen bruger mere end hver fjerde dansker længere tid på aftensmaden under corona end normalt. Og spørger man Salling Group, der står bag bl.a. Netto, Bilka og Føtex, er det en tendens, der også kan ses tydeligt på danskernes ostevaner. “Inden for ostekategorien har vi helt klart oplevet vækst i 2020 sammenlignet med 2019. Særligt salget af oste som mozzarella og andre varianter, der typisk bruges i madlavning, er steget under corona,” forklarer Jacob Krogsgaard Nielsen, der er kommunikationskonsulent hos Salling Group.
Snacker ost i store mængder
Men vores øgede osteforbrug bunder ikke kun i gastronomisk afsavn fra en lukket restaurantscene, der skal erstattes af ostelækre aftensmåltider i hjemmekøkkenet. Madkulturens tal peger også på et generelt behov for små forkælelser til at putte lidt farve på en stadig mere grå corona-hverdag. Næsten hver tredje dansker bekræfter i undersøgelsen, at de under corona spiser flere mellemmåltider og snacks – og generelt mere usund mad – end normalt. Også det nikker Salling Groups Jacob Krogsgaard Nielsen genkend- ende til, da han deler ud af ostetal fra deres supermarkeder.
“Vi har set et særligt skub i salget af de oste, der ofte benyttes til desserter og som snack. For eksempel har vi solgt flere smørbare osteprodukter som Philadelphia, som mange bruger til kager og pyntning. Vores gæt er også, at danskernes ekstra tid derhjemme er blevet brugt på at eksperimentere med at bruge lækre oste – både til madlavning og som snack,” forklarer Jacob Krogsgaard Nielsen.
”Vi har set et særligt skub i salget af de oste, der ofte benyttes til desserter og som snack”
Danskernes ostede corona-behov skinner også igen- nem uden for supermarkederne. Allerede i kølvandet på første nedlukning strømmede folk hen over foråret og sommeren ned til de lokale ostehandlere, hvor mange butikker kunne melde om vækstrater på 50-70%. Hos Arla Unika steg de- tailsalget i perioder med helt op mod 500 %. Det store fokus på at købe lokalt er endnu en af de glædelige følgevirkninger af corona, og det har også kunnet ses hos landets gårdbutikker og mejeriudsalg, hvor osteomsætningen særligt over sommeren steg voldsomt.
Mejeri tredoblede salg af gourmetoste til private
Det er med andre ord langt fra kun metervareprodukter fra supermarkedets hylder, der er endt i de danske køkkener. Behovet for selvforkælelse og gourmetoplevelser har også ramt danskernes ostenerve, og det mærker man blandt andet hos Naturmælk. Her startede corona-tilværelsen hårdt med et dyk på 25 % af virksomhedens samlede omsætning nærmest fra dag ét af første lockdown. Og selvom man siden har fundet vej gennem krisen, har salgs- og marketingchef Nelly Frees Riggelsen svært ved at finde ret mange positive ting at sige om det seneste år.
Naturmælk sælger en stor overvægt af deres produkter til restauranter, festivaler og andre kanaler, som det seneste år har været ude af spillet. Men på ét område er salget eksploderet – og det er salget af gourmetoste til privatkunder gennem samarbejdspartnere som Aarstiderne og nemlig.com.
”I 2021 er gourmet-tendenserne ikke bare fortsat efter jul – de er steget helt vildt”
Særligt her i anden lockdown er de gourmetkasser, vi sælger der, næsten tredoblet i salg. Og det er særligt overraskende, fordi vi snakker to måneder – januar og februar – hvor salget ellers typisk daler, fordi mange holder tilbage med de fede oste og andre gode ting efter julen. Men i 2021 er gourmet-tendenserne ikke bare fortsat efter jul – de er steget helt vildt. Det er svært at tilskrive andet end corona, og at danskerne nok ikke har haft helt samme overskud til at stramme op denne januar,” påpeger Nelly Frees Riggelsen.